mandag den 7. maj 2012

Ipad cover DIY

Jeg har flere stedet i blogland set covers til fx macbooks og iPhones mm og min elskede iPad skulle selvfølgelig have et cover. Men hvordan og hvorledes, hvilket materiale og farver kunne jeg ikke beslutte mig for. Så det blev "den enkle udgave". Ikke fordi den er enkel i udtrykket med alle farverne men i udførelsen. ;-) måske en af de andre ideer som fiser rundt i mit hoved kommer til udtryk engang. ;-)
Jeg kunne ikke bestemme mig for en enkelt eller måske tre farver, så det blev alle farver istedet! Her får I lige mega billedspam.




























Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle dække "kanten" som farveskiftene danner til. Men jeg synes faktisk at den er ret flot. Har overvejet at fremhæve den frem for at skjule den, men har ikke fundet den optimale løsning endnu...

Her får I min DIY på iPad cover:

Den passer til en iPad 3 med smart cover.

Materialer:
Bomuldsgarn
Hæklenål nr 4
Saks
Stoppenål

m = maske
lm = luftmaske
km = kædemaske
fm = fastmaske

Der hækles rundt, så husk at markere hver omgang.
Der hækles med dobbelt garn.

1: 28 lm (hækl rundt om disse 28 lm)
2: 2 fm i første m, 26 fm, 5 fm i sidste m, 26 m, 3 fm i samme m som de to første fm.
3: 1 fm, 2 fm i næste, 26fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 26 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m.

Herefter hækles der 49 runder med en fm i hver m. Der er 68 fm i hver runde.

Skift til den farve hanken skal have.

(hvis du ikke vil have hank, hækl 2 runder mere, 1 km, klip garnet og træk igennem og du er færdig)

Hækl 1 runde, lav 1 km, klip garnet og træk igennem.

(Hvis du ikke har markeret hver omgang: marker enderne og hækle 7 fm ud fra hver, der skal være 14 fm i hver ende. Hankene hækles som beskrevet nedenfor.) Fra km tæller du 10 m frem. I den 10. m laver du den første fm, derefter 1 fm i de næste 6 fm, så der ialt er 7 fm.
Lav 20 lm (hanken). Tæl 20 m frem og sæt lm-hanken fast i den 21. m med en fm. Hækl en fm i de næste 13 m, så der i alt er hæklet 14 fm.
Lav 20 lm (hanken). Tæl 20 m frem og sæt lm-hanken fast i den 21. m med en fm. Hækl 1 fm i de næste 6 fm. 1 km i første fm. Nu er runden hæklet sammen.
1 lm, 1 fm i næste m. 1 fm i hver m frem til hanken. Over hanken hækles 30 fm. 1 fm i hver m, 30 fm over hanken. 8 fm, 1 km i første fm.

Til slut hækles 1 km i hver fm hele vejen rundt. Træk tråden igennem, klip garnet og hæft enderne.

Og så er den færdig!

Rigtig god hæklelyst. :-)


- Posted using BlogPress

9 kommentarer:

  1. Hej Lea
    Super smukt cover ...
    er vild med både farver og facon ...
    det ser rigtig godt hvor der skiftes farve ...
    tak DIY ....måske man skulle....
    knus♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er et nemt projekt så det er bare at gå igang. ;-)

      Slet
  2. Hvor er den fin. Kan specielt godt lide hanken - det er så praktisk!!

    SvarSlet
  3. Er der hul til strømstikket eller skal iPadden ud af coveret?
    Rigtig fin og alternativ cover :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke hul i bunden af coveret. Men man kan jo vende ipadden om, så strømstikket kan sættes i ved hanken. ;-)
      Og tak. :-)

      Slet
  4. Super fint, har lånt din ide og lavet min egen version, har linket til dig, håber det er ok

    Mvh masbaek.blogspot.com

    SvarSlet